Projektowanie informacji graficznej jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów na budowanie przewagi wizerunkowej. Dotarcie i przekonanie do siebie potencjalnych klientów poprzez tworzenie odpowiedniego wizerunku jest dzisiaj standardem.
Tworzenie grafiki to kreacja nie tylko obrazu, ale również odpowiednio dobranego przekazu. Właściwa grafika pozwala budować spójny wizerunek na każdym etapie publikacji różnego rodzaju komunikatów oraz informacji.
Kreacja graficzna powinna przykuwać uwagę i wzbudzać zainteresowanie. Najlepsze projekty są zapamiętywane oraz rozpoznawalne, a także pobudzają do określonego działania.

O projektowaniu
Wszystkie przygotowane grafiki powinny być poprzedzone odpowiednim rozeznaniem branży oraz działań konkurencji. Dzięki czemu zaproponowane projekty pozwolą przykuć uwagę i zwiększą rozpoznawalność marki.
Przy projektowaniu powinny być wykorzystywane trendy i standardy graficzne. W przypadku indywidualnych i spersonalizowanych wzorów projekty wykonywane są według konkretnych wytycznych lub identyfikacji wizualnej firmy.

Zasady projektowania
Istnieje wiele zasad mówiących o tym, jak powinno wyglądać poprawne i nowoczesne projektowanie graficzne. Głównym założeniem jest jednak to, aby umieć połączyć użyteczność z odpowiednimi walorami estetycznymi.
Stosując sprawdzone i skuteczne wskazówki można w znacznej mierze poprawić graficznie projekt. Kluczowe jest zrozumienie podstawowych zasad projektowania, które pozwolą osiągnąć wizualnie poprawny projekt. Warto stosować te fundamentalne reguły, które pokazują co sprawia, że projekt graficzny jest atrakcyjny.

Styl projektowania
Cały projekt wykonujemy w tym samym stylu, który określamy na samym początku projektowania. Nie łączymy stylów, jeśli to nie jest konieczne i zamierzone.
Wszystkie zamieszczane teksty, zdjęcia i grafika powinny być ściśle związane z tematem. Nie zamieszczamy elementów, które nie są dopełnieniem treści graficznych danego stylu.

Typografia projektu
Odpowiednio dobrana czcionka charakteryzuje styl projektu. Odpowiednie wykorzystanie typografii przyciąga uwagę odbiorcy i wydobywa poziom znaczenia danego fragmentu tekstu.
Nie przekraczamy 2-3 rodzajów fontu, co wystarczy, aby wyróżnić i podkreślić ważne informacje.
W zależności od rodzaju czcionki jakiej używamy stosujemy standardy hierarchii budowy treści. Zachowujemy odpowiedni rozmiar czcionki dopasowany do formatu nośnika. Uwzględniamy większy tytuł i podtytuły, aby ułatwić czytanie.
Wybierając czcionkę zwracamy uwagę czy jest ona czytelna przy małych wielkościach liter.

Kolorystyka projektu
Kolory stanowią bardzo ważny element projektu, wywołując różne odczucia i emocje. Są także elementem identyfikującym daną markę lub firmę. Używamy ograniczonej liczby kolorów, nie wprowadzając do projektu zbyt dużej ilości barw. Konsekwentnie używamy tych samych kolorów lub odcieni w całym projekcie.
Aby poprawnie wykorzystywać kolory i osiągnąć pożądany cel, warto znać ich zasady postrzegania. Ciepłe kolory pobudzają, natomiast zimne kolory uspokajają. Kolory o zbliżonych odcieniach komponują się dobrze ze sobą i dają wrażenie spokoju i równowagi. Kontrasty zwracają uwagę i wywołują napięcie, ale także dodają projektowi głębi.
W zależności od efektu jaki chcemy uzyskać dobieramy właściwe barwy do tematu, stylu lub identyfikacji wizualnej. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od celu i emocji jakie chcemy osiągnąć.

Kompozycja projektu
Proporcje i rozmiar służą do budowania relacji między elementami projektu zwracając uwagę na jego najważniejsze elementy. Tworzą hierarchię ważności i znaczenia poszczególnych treści i obiektów. Ich równowaga zapewnia płynne poruszanie się po całym projekcie.
Przestrzeń projektu nie musi być wypełniona w całości tekstem lub grafiką. Należy pozostawić wolne miejsca lub marginesy, co zapobiegnie przeładowaniu treści, poprawi czytelność i ułatwi skupienie się na najważniejszych informacjach.

Układ projektu
Bardzo ważne jest, by zachować czytelny i przejrzysty układ bez względu na rodzaj stylu. Dzięki temu będzie możliwe łatwe i szybkie przeglądanie treści oraz odszukanie potrzebnych informacji. Zaczynamy budowę od podstawowego układu, a potem stopniowo dodajemy niezbędne informacje oraz funkcje.
Nie jest to pierwszy wyróżniający się element projektu, ale odgrywa zasadniczą rolę w tym jak jest czytana zawartość. Układ strony powinien również pomóc podkreślić najważniejsze informacje przekazywane w treści.
Odpowiednia konstrukcja układu powinna ułatwiać poruszanie się po projekcie oraz odnajdywanie potrzebnych funkcji oraz informacji. Należy pamiętać, że czytanie treści odbywa się od góry do dołu i od lewej do prawej. Kluczowe elementy i wezwania do akcji powinny znajdować się na samym początku, centralnym punkcie lub na końcu projektu w zależności od długości i rodzaju projektu.

Prezentacja projektu
Elementy wizualne takie jak zdjęcia lub obiekty geometryczne sprawiają, że przestrzeń staje się bardziej dynamiczna i czytelna. Podkreślają znaczenie najważniejszych elementów i tematów w projekcie.
Obrazy graficzne mają najsilniejsze oddziaływanie na emocje odbiorców, tworząc odpowiedni nastrój i atmosferę.

Odbiór projektu
Każdy projekt dopasowujemy do rodzaju odbioru oraz jego przeznaczenia. Nie należy się kierować tylko wyrazem artystycznym. Projekt musi koncentrować się na swoim celu oraz konkretnych potrzebach.
Współczesny projekt powinien nawiązywać do emocji i stylu życia. To właśnie dodatkowo ten styl życia oczekują konsumenci. Projektowanie nie jest tylko projektowaniem graficznym, ale przede wszystkim projektowaniem jakości i emocji.
Tworząc go należy zadbać o każdy szczegół. Nie należy umieszczać elementów, które nie mają określonego celu oraz znaczenia w projekcie.
Trzymając się tych podstawowych wskazówek i zasad projektowania, można stworzyć obraz, który będzie skutecznie spełniał swoją rolę.
