Księga Znaku to opis budowy logo oraz zaleceń jak należy go poprawnie używać. Zawiera szereg przykładów, mających na celu ułatwić pracę z logo. Zasad w niej opisanych powinno się bezwzględnie przestrzegać dla jednorodnego wizerunku firmy.
Księga Znaku jest to dokument zapisany w formacie PDF występujący w wersji elektronicznej lub dodatkowo drukowanej.
Istnieją dwa rodzaje księgi znaku, które różnią się poziomem rozbudowania i przykładami stosowania.
Podstawowa księga znaku powinna powstawać wraz z każdym nowym projektem logo. Obejmuje przeważnie kilka kart z elementami podstawowymi oraz przykładami poprawnego stosowania.
Rozbudowana księga znaku zawiera bardziej szczegółowe opracowania oraz konkretne projekty realizacyjne z użyciem logo, logotypu lub samego sygnetu. Są to jednak indywidualne cechy poszczególnych znaków, które wynikają z analizy potrzeb i ustaleń klienta.
Każde logo ma ściśle określone parametry i opracowywanie księgi znaku jest jego ostatnim etapem. Aby stworzyć kompletną i funkcjonalną księgę znaku należy przewidzieć wszystkie formy użycia logo, które mogą pojawić się na etapie identyfikacji wizualnej.

Podstawowa księga znaku powinna składać się z takich elementów jak:
- Budowa (opcjonalnie)
- Podstawowa wersja
- Alternatywne wersje
- Konstrukcja (opcjonalnie)
- Kolorystyka
- Pole ochronne
- Skalowanie i minimalny rozmiar
- Umieszczanie znaku na różnych tłach (opcjonalnie)
- Niedopuszczalne modyfikacje (opcjonalnie)
- Typografia
Opracowanie księgi znaku, to również takie elementy jak okładka oraz spis treści.
Budowa znaku
Nie jest to niezbędny element księgi znaku, ale warto od niego rozpocząć opisując budowę i znaczenie poszczególnych elementów logo. Każdy kto będzie miał potrzebę skorzystania z tego dokumentu, będzie mógł lepiej zrozumieć zasady stosowania danego znaku, poznając jego znaczenie i genezę powstania. Będą to też przydatne informacje na etapie rejestrowania znaku w Urzędzie Patentowym.
Podstawowa wersja znaku
Podstawowa wersja logo to najważniejszy i główny element każdej księgi znaku. W tym miejscu prezentowane jest logo w jego podstawowej formie i kolorystyce. Podstawowa wersja znaku często występuje w dwóch odmianach poziomej oraz pionowej. W zależności od potrzeb i dostępnego miejsca na materiałach wizerunkowych można zamiennie korzystać z obu wersji.
Alternatywne wersje logo
W zależności od projektu, ten punkt może być bardziej lub mniej rozbudowany. Zamieszczamy tutaj wszystkie wersje znaku, które są dopuszczalne do użytku.
Są to zarówno wersje logo z hasłem firmowym oraz wersje achromatyczne i monochromatyczne. Niektóre znaki mogą również występować w wersji skróconej, wykorzystującej tylko sam sygnet jako element graficzny lub tylko część typograficzną w postaci samej nazwy. Wszystkie te wersje powinny znaleźć się w księdze znaku.

Konstrukcja znaku
Ten dział jest uzależniony od stopnia skomplikowania budowy logo oraz potrzeby wyjaśnienia jego konstrukcji.
Najczęściej umieszczane jest logo na siatce konstrukcyjnej oraz dokładnie określane są jego proporcje względem poszczególnych elementów budowy logo. Do opisania konstrukcji znaku należy podejść bardzo indywidualnie i w jak najbardziej przejrzysty sposób opisać jego parametry.
Pole ochronne znaku
Opisywane w tym dziale zasady stosowania znaku, to określenie przestrzeni wokół logo, którą należy pozostawić pustą. Ma to na celu zachowanie czytelności logo oraz jego poprawnej interpretacji.
Określamy tutaj zarówno pole ochronne znaku, czyli przestrzeń, na której nie może się znaleźć tekst, jak i pole podstawowe znaku, które określa odległość logo od krawędzi innych obiektów. Zdarza się również, że pole ochronne oraz pole podstawowe są takie same. Wszystko zależy od interpretacji projektu i przeprowadzonych testów optycznych.
Kolorystyka znaku
Każde logo powinno mieć ściśle określoną kolorystykę w różnych paletach barw. Opisywane są tutaj kolory w formie wizualnej oraz tekstowej.
Kolorystyka logo powinna być określona w CMYKu, Pantonie oraz RGB. Ma to na celu ułatwienie pracy przy reprodukcji logo na różnych nośnikach oraz rodzajach znakowania i drukowania.

Typografia
W księdze znaku zawsze poświęcamy miejsce typografii użytej w logotypie oraz czcionce zalecanej do używania dla materiałów tekstowych. Należy tutaj określić, jaka rodzina krojów pism jest użyta i dozwolona.
Jest to bardzo ważna informacja dla tych, którzy na podstawie logo będą tworzyć i publikować materiały tekstowe. Każdy taki element powinien być spójny ze znakiem firmowym, budując jednolity wizerunek firmy.
Skalowanie i minimalny rozmiar znaku
Kolejnym elementem księgi znaku jest określenie formy skalowania znaku oraz jego minimalny rozmiar. Testując czytelność znaku ustalamy dopuszczalny minimalny rozmiar dla jego różnych wersji.
Logo nie będzie mogło występować w mniejszych rozmiarach niż ustalone w księdze znaku. Zapobiegnie to braku czytelności oraz rozpoznawalności na różnych nośnikach informacji.
Stosowanie znaku na różnych tłach
W tym dziale jest pokazane, jak stosować logo w zależności od rodzaju tła, na którym jest umieszczane.
Określane jest, w jakich przypadkach logo może występować w pełnym kolorze, a w jakich na białym tle. Kiedy należy umieszczać jego wersję uproszczoną monochromatyczną lub achromatyczną.
Ustalamy maksymalne nasycenie koloru tła, na którym znak pełno kolorowy jest czytelny. Wizualizujemy również kiedy konieczne jest zastosowanie białego marginesu w przypadku tła wielokolorowego lub zbieżnego z kolorystyką logo.
Wszystkie te działania mają na celu uchronić przed niewłaściwym i nieczytelnym zastosowaniem logo.

Niedopuszczalne modyfikacje
Jest to element opcjonalny księgi znaku, w którym zamieszczamy zbiór i przykłady najczęściej popełnianych błędów. Jest to dodawanie elementów w polu ochronnym znaku, zmiana proporcji, dodawanie cieni, zmiana kolorystyki czy umieszczanie logo na niewłaściwym tle.
W tym miejscu uczulamy na to, by bardzo uważnie stosować się do zasad opisanych w całej księdze znaku. Unikając błędów przedstawionych, jako niedopuszczalne modyfikacje mamy pewność, że wizerunek firmy nie zostanie zmieniony przez niewłaściwe działania.