W dobie minimalizmu ikony zyskują coraz większą popularność. Używa się ich najczęściej do identyfikacji i oznaczenia różnych funkcji oraz informacji. Pełnią również niezbędną rolę na poziomie obsługi i użytkowania różnych urządzeń oraz programów.
Ikony są również nieodłącznym elementem systemów identyfikacji wizualnej, informacji przestrzennej, interfejsów oprogramowania, stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Są swoistym skrótem myślowym, których celem jest usprawnienie i szybka identyfikacja oznaczeń.
Ikony są elementem w prawie każdym większym projekcie. Nie ważne czy weźmiemy pod uwagę projekty internetowe, interfejsy, materiały reklamowe lub animację. Są świetnym sposobem do ilustrowania informacji szybkiego przekazu i ożywiania całego projektu pod kątem graficznym.
Zapisuje się je najczęściej formacie ICO, ICNS, SVG, PDF, JPG, PNG oraz BPM.
Funkcje ikon
Ikony regulują oraz przyspieszają skanowanie treści. Użytkownicy nie czytają, lecz skanują zawartość w poszukiwaniu konkretnych informacji lub funkcji. Ikony poprawiają czytelność, oddzielając wizualnie bloki treści.
Ikony wpływają również na estetykę. Odpowiednio zaprojektowane znaki nie tylko przyciągają uwagę, ale też wpływają na atrakcyjność graficzną, urozmaicając go i porządkując.
Organizują także treści, dzieląc i kategoryzując dane, aby można było w szybki sposób odnaleźć interesujące informacje.
Zastępują również tekst tworząc uniwersalną i ponadczasową formę komunikacji, bez względu na język.
Stosując ikony, można zredukować ilość tekstu, co wpływa pozytywnie na czas czytania i przejrzystość układu.
Poprawiają również czytelność komunikatu lub oznaczenia z różnych odległości i perspektywy.

Przeznaczenie ikon
Tworzenie ikon to proces, który powinien trzymać się określonych wcześniej założeń oraz standardów graficznych. Ikony zawsze powinny tworzyć spójny graficznie zestaw znaków.
Należy go rozpocząć od zebrania informacji na temat przeznaczenia i kontekstu, w jakim będą używane ikony.
Trzeba znać też docelowy rozmiar ikon, który ma wpływ na poziom ich złożoności oraz czytelności.
Wszystkie te czynniki mają wpływ na wybór odpowiednich środków wizualnych potrzebnych do prawidłowo zaprojektowanego zestawu ikon.
Styl ikon
Ikony są zazwyczaj dopełnieniem identyfikacji wizualnej firmy lub marki, dlatego ich styl powinien być głównie wynikiem wcześniej przyjętych założeń graficznych.
Obecnie obserwujemy kilka wiodących trendów w projektowaniu ikon, takich jak flat, outline, skeuomorphism, 3d, long shadow oraz minimal.
Trend maksymalnego upraszczania ikon i powrót do korzeni projektowania minimalistycznego rozwija się obecnie najintensywniej.

Szczegółowość ikon
Ważnym elementem dobrze zaprojektowanego zestawu ikon to wybranie odpowiedniego poziomu szczegółowości. Zależy on od docelowej wielkości w jakiej będzie zapisana i oglądana ikona.
Niewystarczające detale mogą również negatywnie odbić się na rozpoznawalności. Z drugiej strony używanie zbyt wielu detali zmniejszy czytelność oraz może odwrócić uwagę.
W przypadku ikon przedstawiających koncept użycie złożonego symbolu jest koniecznością, jednak gdy mamy do czynienia z prostym przekazem warto zastosować minimalistyczną grafikę.

Harmonia ikon
Ikony bezsprzecznie muszą tworzyć jedną, spójną całość. Systematyczna praca nad stylem zapewnia spójny efekt końcowy i logikę, jaką kieruje się cały zestaw. Używamy tego samego stylu na przestrzeni całego setu ikon.
Aby ujednolicić tworzone ikony wybieramy parę elementów, które pozostają niezmienne. Może to być kolorystyka, perspektywa, wielkość, grubość linii, wypełnienie oraz technika rysunku.
Ważne jest żeby zestaw ikon tworzył czytelną i zrozumiałą całość dla wszystkich ludzi bez względu na wiek i język.


