Kategorie
Artykuły

Tworzenie logo

Logo to unikalna i charakterystyczna forma graficzna, napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej służąca do identyfikacji działalności.

Idea logo nie zawsze musi nawiązywać bezpośrednio do działalności podmiotu lub osoby.

Logo jest przede wszystkim znakiem towarowym marki, który spełnia funkcję marketingową i informacyjną.

Występuje w postaci znaku będącego symbolem lub sygnetem, logotypu bądź pełnego logo.

Cele logo

Logo jest znakiem towarowym marki lub firmy, który spełnia funkcję marketingową oraz informacyjną. Jest elementem, który identyfikuje działalność firmy i pozwala na oznakowanie swojej oferty.

Logo może symbolizować jakąś ideę jedynie swoim kształtem lub wywoływanym nastrojem poprzez kolorystykę. Zawsze jednak powinno, podsumowywać wizerunek marki, podejście do odbiorcy lub jakość oferty.

Z czasem znak może stać się bardziej rozpoznawalny od samej nazwy. Aby tak się stało potrzebna jest odpowiednio przemyślana i dobrana forma graficzna, wspierająca komunikat marketingowy.

Obecnie samo logo jest niewystarczające, ustępując pola kompleksowej identyfikacji wizualnej marki lub firmy.

idea logo

Idea logo

Dobrze zaprojektowane logo niesie za sobą coś więcej, niż tylko ciekawą formę graficzną. Poprzez skrótowe i łatwe do zapamiętania wykorzystanie symbolu może informować, czym się zajmuje firma lub organizacja.

Podczas projektowania logo nawiązać można do rzeczy takich jak symbole branży, jakości lub samej nazwy. Nie zawsze musi być to bezpośredni produkt i usługa lub działalność przedsiębiorstwa.

Logo jest formą ekspresji graficznej identyfikującą działalność. W związku z tym, że logotypy projektowane są po to, żeby reprezentować przedsiębiorstwo, markę bądź osobę to zdarza się ich przeprojektowywanie. W chwili zmiany priorytetów, innego podejścia lub działalności podmiotu, ponowne zaprojektowanie logo, a także identyfikacji wizualnej, jest niezbędne.

Logo powinno określać charakter i specyfikę działalności firmy poprzez ponadczasowy design znaku, który został zaprojektowany nie tylko za pomocą aktualnych trendów graficznych.

Budowa logo

Podstawowe logo, w swojej budowie posiada sygnet (ikonę), które jest symbolem charakterystycznym znaku oraz typografię, w której zawarta jest nazwa firmy (logotyp). To właśnie te dwa elementy tworzą logo.

Dodatkowo do logo dodawane jest również hasło identyfikujące (tagline), które dopowiada przesłanie marki. Nie ma ono jednoznacznego schematu co do konstrukcji znaku oraz ułożenia poszczególnych elementów. Wszystko zależy od zamysłu projektanta oraz idei jaką znak propaguje.

Kompozycja logo

Podczas projektowania logo istotna jest również odpowiednia kompozycja poszczególnych elementów oraz całości znaku. Wszystkie elementy oraz ich proporcje powinny tworzyć jedną spójną całość.

Cechą dobrego logo jest też trafność jego kompozycji. Ten element graficzny powinien odzwierciedlać działalność firmy. Najlepiej, aby współgrał z charakterem branży. Nie musi w sposób dosłowny przekazywać zakresu działalności, czy w pełni ją obrazować. Trzeba odnaleźć cechę firmy, którą można wpleść w logo, aby choć w pewnym stopniu oddawało ono jej klimat oraz charakter.

Projektując firmowe logo należy pamiętać, aby przede wszystkim łatwo trafić do pamięci potencjalnego klienta. Ważne jest, aby przy najbliższej okazji bez problemu rozpoznał firmę, gdy tylko spojrzy na logo. To właśnie możliwość łatwego zapamiętania znaku jest jego bardzo ważną cechą.

Tworzenie logo powinno mieć również zwią­zek z wartoś­ci­ami, które reprezen­tuje dany biz­nes, a nie podą­żać na siłę za aktualnymi tren­dami.

Dobre logo powinno być łatwo rozpoznawalne. Należy zadbać, aby miało w sobie coś na tyle wyjątkowego i szczególnego, że będzie wyróżniać firmę na tle konkurencji.

Nie tworzymy logo lub jego elementów z goto­wych gra­fik oraz popularnych treści.

Kolorystyka logo

Pon­ad­cza­sowe logo­typy są bar­dzo pro­ste i zaw­ier­ają małą liczbę kolo­rów. Paradok­sal­nie stworze­nie takiego znaku wymaga ogrom­nej wie­dzy i doświad­czenia. Zabiera również zde­cy­dowanie wię­cej czasu niż opra­cowanie złożonego logo­typu.

W nowych znakach często odchodzi się m.in. od gradientów i stosowania wielu kolorów. Nie zawierają również perspektywy i są najczęściej spłaszczone.

Nie warto używać wię­cej niż dwóch do trzech kolo­rów. Unikamy rażąco jaskra­wych i ponu­rych barw.

Logo powinno również posiadać swoją wersję monochromatyczną i achromatyczną.

Typografia logo

Wybór odpowiedniego typu i rozmiaru czcionki powinien być dopasowany do charakteru i przeznaczenia logo. Czcionka powinna być czytelna w małym i dużym rozmiarze.

Zaleca się używania jednego rodzaju kroju czcionki. Nie używa się więcej niż dwóch różnych rodzajów fontów.

Uży­wamy ostrych linii czcionek dla dynam­icznych firm i mięk­kich
dla tych o łagod­niejszym charak­terze.

Format logo

Format grafiki zaprojektowanego logo powinien być w formie wektorowej co pozwala na dowolne skalowanie do odpowiedniego rozmiaru i rodzaju medium.

projektowanie logo
projektowanie logo