Kategorie
Artykuły Porady dla grafika Porady dla klienta

Profesjonalnie projektowanie monogramu


Monogram to najczęściej zestawienie litery lub kilku liter powiązanych kompozycyjnie. Stosowany jest jako podpis lub znak własności, który stanowi inicjały danej osoby lub organizacji. Taki znak powinien posiadać spójną kompozycję. Nadrzędną zasadą monogramu jest jego czytelność, z kolei kwestie wyglądu i dekoracyjne znajdują się na drugim miejscu.

Funkcja monogramów

Taki symboliczny podpis był spotykany na przykład w herbach. Dzisiaj stosuje się go do oznaczania elementów, które służą do kreowania wizerunku.

Po monogramy sięgają zarówno pojedynczy klienci, jak i duże firmy. W tym pierwszym przypadku są to głównie eksperci w danej branży i osoby wykonujące wolne zawody, które chcą być rozpoznawane dzięki pewnemu symbolowi. Takie osoby często nie posiadają działalności gospodarczej, dlatego stworzenie logo jest w ich przypadku zbędne. Jeśli natomiast chodzi o firmy, zwłaszcza te z ekskluzywną ofertą, to monogram służy im do znakowania produktów, ponieważ może on być znacznie bardziej elegancki niż logo.

Cele monogramów

Usługodawcy posiadający swój monogram najchętniej umieszczają go na wizytówkach, stronie internetowej, a także na publikacjach czy nawet w stopce e-maila. Z kolei mali producenci raczej skłaniają się do znakowania nim swoich wyrobów. Powinny być wyraźne, jednak nie mogą dominować przedmiotu, na którym są oznaczone. Warto umieszczać je w mniej widocznych miejscach, takich jak róg lub opakowanie produktu. Odradza się ich wykorzystanie w typowej reklamie, gdyż najlepiej służą do celów identyfikacyjnych.

projektowanie monogramu

O projektowaniu monogramów

Stworzenie udanego monogramu to wyzwanie. Musi mieć on prostą, czytelną formę, a jednocześnie nieco ozdobny charakter. Grafik stara się w kilku prostych znakach przekazać kluczowe informacje na temat danej osoby lub organizacji. Poza tym monogram ma prezentować się równie dobrze niezależnie od tego, czy znajduje się na wizytówce, stronie internetowej, opakowaniu czy dowolnym nośniku. Profesjonalny grafik doskonale zna zasady tworzenia profesjonalnych monogramów.

Wskazówki dotyczące tworzenia monogramów

Monogram powinien być prosty.

Monogram powinien być prosty i czytelny. Powinien jednoznacznie identyfikować znak lub litery. Nie należy uwzględniać za dużo szczegółów zwłaszcza na małej przestrzeni.

Nie należy używać wielu kolorów.

Podczas procesu tworzenia monogramu powinno używać się nie więcej niż kilku kolorów. Wybór odpowiedniej palety kolorów jest wyzwaniem. Każdy kolor ma unikalną sugestię, która wpływa na to co chcemy przekazać.

Typografia ma znaczenie.

Wybór odpowiedniego typu i rozmiaru czcionki jest najtrudniejszym i najważniejszym etapem. Czcionka powinna być czytelna w małym i dużym rozmiarze. Nie używa się więcej niż dwóch pojedynczych czcionek. Korzysta się najczęściej z jednej.

Eksperymentowanie

Nie kopiujemy tego, co lubimy. Monogram powinien być kreatywny i nawiązywać do celu i charakterystyki jaką reprezentuje.

Format grafiki

Format grafiki zaprojektowanego monogramu powinien być w formie wektorowej co pozwoli na dowolne skalowanie do odpowiedniego rozmiaru.

zastosowanie monogramu
monogram
stempel z monogramem
monogram
projektowanie monogramu
monogram

Kontakt

Zapraszamy do współpracy z naszą pracownią graficzną.

Telefon
+48 788 799 733

Mail
kontakt@grafikkomputerowy.pl
zlecenia@grafikkomputerowy.pl